יום שישי, 14 ביולי 2017

מערת קשת ונחל כזיב

בטיול הזה חווינו מערות, סנפלינג ומים בגליל העליון.
נפגשנו בצומת חניתה בשישי בבוקר ונסענו יחד לכיוון פארק אדמית. בדרך למעלה, בין הסרפנטינות של הכביש הפתלתל, עצרנו ויצאנו ליעד הראשון שלנו - מערת נמר.
חצינו בזהירות את הכביש והלכנו על צלע ההר שמעל לנחל נמר. בדרך זיהינו זוטה לבנה (אם תשאלו אותי זהו צמח התה האולטימטיבי), הרבה מרווה, ער אציל (הוא עלי דפנה) ואזוב.
בדרך למערת נמר - תודה לאושרה על התמונה
אחרי כחצי שעה הגענו לכניסה המוסתרת של המערה. נדרשו לנו כמה דקות למצוא את הכניסה.
ישבנו בצל העצים להתקררות ושתיה, שמנו פנסי ראש וזחלנו אל תוך המערה. לאט לאט, אחד אחרי השני השתחלנו פנימה אל תוככי ההר. טיפסנו בזהירות, ראינו את הנטיפים והזקיפים סביבנו, ולבסוף חזרנו וטיפסנו החוצה אל האור והחום.
ואיזה חום היה! מיהרנו לצל, לשתות ולאכול משהו.
אחרי מנוחה חזרנו למכוניות והמשכנו בעליה אל חניון פארק אדמית. העמסנו על עצמנו את ציוד הסנפלינג והלכנו יחד למערת קשת. בדרך צפינו בנוף המהמם, מנהריה והים במערב ועד הר מירון במזרח.
מערת קשת - תודה לאושרה על התמונה
הגענו לקשת המרשימה והתחלתי לבנות עמדה. בינתיים ראינו למטה, מתחת לקשת, דלק (אומרים Dalak, ובאנגלית Marten)! הוא הסתובב שם בין הסלעים למשך די הרבה זמן, וגם כשהיו למטה אנשים הוא נשאר בסביבה.
דלק - תמונה מהאינטרנט
נשארנו על הקשת למשך רוב הצהריים, גלשנו וטיפסנ חזרה (הדרך ארוכה חזרה למעלה, לקשת). ליהיא אפילו גלשה פעמיים!
גלישה ממערת קשת - תודה לאושרה על התמונה
מתישהו בצהריים גלעד והמשפחה פרשו לצימר שלהם, ושאר הקבוצה (אושרה וליהיא, אלי וניר, ותמר ואני) אספנו את עצמנו ונסענו לפארק גורן, חנינו ליד מצפה המונפורט ופגשנו שם טווס.
התארגנו ללילה בין העצים, הקמנו אוהלים, שולחן, מנגל. אושרה השטלתה על הגזיה והכינה צ'יפס.
אושרה והצ'יפס - תודה לאושרה על התמונה
אז ישבנו, סיפרנו סיפורים, אכלנו ושתינו ובסך הכל בילינו בנעימים עד הלילה ופרשנו לישון. במשך הלילה התנים שרו לנו שירי ערש...
למחרת קמנו מוקדם והתחלנו להתארגן להמשך היום. גלעד הודיע שהוא ומשפחתו לא יצטרפו אלינו היום בגלל החום. חבל, פיספסו...
התכנית היום לרדת לנחל כזיב, אולי לבקר במונפורט, וללכת במעלה הנחל, במים, בצל העצים עד לעין טמיר.
כשכולם היו מוכנים אלי ואני העברנו רכב אחד לסוף המסלול, ויצאנו לדרך. תחילה לתצפית על המונפורט מהמרפסת של פארק גורן, ואז בירידה הארוכה אל אפיק הנחל.
מבצר המונפורט - תודה לאושרה על התמונה
בסוף הירידה יש בדרך כלל מים אך לא הפעם. החלטנו לוותר על הטיפוס בגדה ממול אל המבצר מפאת החום הכבד, ובמקום זה ישבנו בצל ליד בית ההארחה הצלבני וסיפרתי את סיפור המבצר.
אחרי מנוחה קצרה המשכנו בדרכנו במעלה הנחל. הלכנו בשביל בין העצים, עברנו ליד שרידי טחנת הקמח ולאחר זמן לא רב הגענו לסכר קטן ובריכת מים. כמובן שהדבר הראשון שעשינו היה להוריד תיקים ולהכנס למים! איזה כיף! צל, מים קרירים, דגיגים עושים לנו פדיקור, עוף מהמנגל של אתמול - תענוג!
הבריכה הראשונה בנחל כזיב - תודה לאושרה על התמונה
קיררנו את הגוף לפני שהמשכנו בטיול. הלכנו לפעמים במים ולפעמים בשביל ליד (הילדים היו כמעט כל הזמן במים, למעט בקטעים שלא היה מעבר בסבך). בדרך ראינו המון דגים, וגם צפרדעים, סרטנים, שפיריות ופרפרים, פה ושם עורבני או שחרור.
הליכה במים - תודה לאושרה על התמונה
עצרנו בבריכות היותר שוות להתרחץ ולהכין תה או קפה, ולהנות מהשקט, השלווה.
לקראת שתיים בצהריים בערך הגענו לעין טמיר. שמנו תיקים ונעליים בצד, הוצאנו פנסים ונכנסנו לסדק הצר של עין טמיר. נכנסנו יותר ויותר עמוק לתוך ההר, תוך הליכה במים הקרים. לפעמים התקרה היתה כל כך נמוכה עד שהיינו צריכים לזחול במים, כשרק הראש בחוץ! הגענו הכי עמוק שאפשר, הרבה יותר ממה שאני זכרתי את המערה. בסוף הגענו למבוי סתום וחזרנו על עקבותינו.
יצאנו מהמערה וישבנו לאכול, לשתות, להכין תה נענע ולהשתעשע במים.
ליד עין טמיר - תודה לאושרה על התמונה
זהו, נותר לנו רק לטפס אל מחוץ לנחל, לעבר חניון הזיתים. טבלנו פעם אחרונה במים והתחלנו בטיפוס. בדרך הבטנו אחורה מדי פעם לראות את העמק ואת נוף הגליל, ולאחר זמן מה הגענו לחניון.
אלי וניר הקפיצו אותי בחזרה לאוטו שלי ואז נסעו הביתה. חזרתי לאסוף את אושרה והבנות, עלינו לאוטו והתחלנו בנסיעה. מעט לפני היציאה מפארק גורן חצה את הכביש תן! עצרתי בצד וגם התן עצר, הסתכלנו עליו, הוא הסתכל עלינו, אמרנו שלום ופנינו כל אחד לדרכו.
כך הסתיים לו עוד טיול נחמד, קל ונינוח מהטיולים הרגילים אבל מהנה מאוד.

יום שבת, 20 במאי 2017

נחל רחף, חלק ב'

איזה טיול כיף! אני כבר חושב על הטיול הבא.
היינו קבוצה של שמונה, גלעד ובנו רגב, אושרה ונכדתה ליהיא, שלמה ואחיו ניר, ואני ובתי תמר. סוג של טיול משפחות.
נפגשנו בחניון לילה נחל רחף והתחלנו להתארגן. אחרי חלוקת הציוד וקצת מתיחות יצאנו לדרך במעלה רחף. מזג האויר היה פשוט מושלם. שמים תכולים, רוח קלילה ואויר צלול ומרענן.
רגב והנוף
נכנסנו אל הנחל במקום שבו סיימנו בטיול הקודם, משטח סלע ענקי ומוצל עם התחלה של נקיק במרכזו, מקום מושלם לארוחת בוקר. מסתבר שגם הטריסטרמיות חושבות כך והן לא מתביישות לדרוש ולחטוף אוכל ישר מהידיים שלנו!
ליהיא והטריסטרמית
עוד יש להן דרישות! שלמה ניסה לתת להן חתיכות של אגוזי מלך אבל זה לא מספיק טוב! הן דרשו את החמוציות במקום! לי הן חטפו חתיכת לחם מהיד וליהיא הגישה להם חטיף.
מכאן המסלול לתוך המעוק מתחיל. לבשנו את הרתמות שלנו והתחלנו לטפס לתוכו. נפגשנו כאן עם קבוצה נוספת של כעשרה אנשים ובהמשך הדרך המדריך שלהם ואני נעזרנו זה בזה מעט כדי להקל על עצמנו.
מכאן ועד המפל האחרון אין הליכה מישורית. כל הדרך מלאה במפלונים, מעברים צרים, טיפוס על סלעים ומגלשות, וגם, כמובן, מפלים גבוהים אותם נגלוש בחבלים.
אז יצאנו לדרך.
הסולם
התחלנו בירידה בסולם, ואז בעזרת חבל ירדנו במפל קטן של כחמישה מטרים לתוך גב עמוק אך יבש. בפעם האחרונה שהייתי כאן חציתי את הגב הזה בשחייה, אבל לא היו כאן שטפונות בחורף האחרון והנחל כמעט יבש לגמרי. עצוב.
המשכנו בערוץ בטיפוס מעל סלעים ובירידות על מגלשות ובמפלונים קטנים בעזרת חבל עד שהגענו למפל הגדול הראשון, מפל של כ-20 מטר. להפתעתנו היה גב עם מים בתחתית המפל! לא עמוקים במיוחד, עד גובה מותניים, אבל עדיין מפתיע. החלטנו לגלוש ללא תיקים כדי שלא יירטבו.
המדריך של הקבוצה השנייה התקדם מעט לפני קבוצתו והקים כאן אומגה לקבוצה שלו, כדי שיוכלו לעבור מעל המים בלי להרטב. מערכת מרשימה!
אושרה גלשה ראשונה לתוך הבריכה, אבל הבריכה נמצאת בתוך בור עם קירות אנכיים והיא לא הצליחה לצאת!
גלעד ירד אחריה והם עזרו זה לזו לצאת מהמים.
אחריהם ירדו ליהיא ואז הורדתי את תמר ורגב ביחד. אחריהם היה תורו של ניר, ואז שלמה ואני הורדנו את התיקים לידיהם של ניר וגלעד. בזמן שאנחנו גלשנו בסנפלינג אל הבריכה, חברי הקבוצה השנייה עברו מעלינו והמשיכו להתקדם.
לבסוף שלמה ואני גלשנו לבריכה.
הבריכה בתחתית המפל
היתה שם פינה מושלמת לעצירת צהריים, תה וקפה. צל, אויר טוב וזמן לילדים להתחבר ולתת לקבוצה השנייה להתקדם ולהתרחק מאיתנו.
החבורה
אכלנו, שתינו והמשכנו למפל הבא, ממש כמה מטרים בהמשך. גם המפל הזה לא גבוה במיוחד, כ-20 מטר, אבל משקיף ממנו נוף של פתחת הנחל וברקע ים המלח. בתחתית המפל יש שלולית קטנה ומשטח חצץ גדול ובקצהו המפל האחרון והגדול של המסלול.
גלשנו בקלילות במפל הזה, אבל שלמה הצליח, לא ברור איך, ליפול ולהתיישב בשלולית!
הכישרון של שלמה
הגענו למפל הגדול. מפל יפיפה, משקיף אל נוף אדיר, בעל משטח נוח מאוד להתחיל ממנו את הגלישה, ורוב הגלישה שלילית, דהיינו הגולש תלוי באוויר ללא מגע בקיר.
כיף!
תמר במפל הגדול
כמו בפעמים הקודמות, רגב גלש יחד עם אבא...

האשכנזים לפני המפל הגדול
...ונהנה מכל רגע.
ובגלישה
כשהגענו כולנו לבסיס המפל איפשרתי לילדים לנסות את יכולתם לטפס על החבל. תמר לימדה את ליהיא איך
המורה תמר

וליהיא הצליחה לא רע!
ותלמידתה ליהיא
הורדנו את החבלים, קיפלנו את הציוד וחברנו לשביל היציאה מהנחל. פחות משעה אחר כך כבר הגענו בחזרה למכוניות.
שאלתי את רגב אם הוא נהנה מהטיול והוא השיב שבחיים לא היה לו כל כך כיף. אין מחמאה טובה מזאת!
גלעד ורגב היו צריכים להמשיך הביתה, אבל שלמה וניר, אושרה וליהיא, ותמר ואני עצרנו בדרך לאכול בבית של סלווה, מסעדה נהדרת בעין נקובא.
הבית של סלווה
תודה מיוחדת לניר שהכיר לנו את המקום!
טעים... כל כך טעים...
זהו, אחרי ארוחה דשנה התפזרנו כל אחד לדרכו, בציפייה לפעם הבאה.

יום שני, 3 באפריל 2017

נחל רחף

תיכננתי טיול סנפלינג לנחל רחף, בדרום מדבר יהודה כי אני פשוט אוהב את המסלול. אחד היפים שיש, אתגרי אבל לא יותר מדי ובדרך כלל יש בו גם מים. לצערי הפעם לא היו. הנחל יבש לגמרי, למרות שירד שם קצת גשם בלילה. גלעד ויוגב ישנו בחניון רחף והתקשרו בבוקר לבשר לי על הגשם, אז כשעצרתי בלטרון לאסוף את אושרה ונכדתה ליהיא בדקתי את התחזית. הכל טוב.
נפגשנו בחניון נחל רחף עם גלעד ויוגב, ויחד איתנו הגיעו יוסי עם כל המשפחה. אין מה לומר, לבחור יש אומץ! כמה דקות אחרי זה הגיעו גם רון עם ידידו ניר והקבוצה היתה שלמה.
פרקתי וחילקתי את הציוד ויצאנו לדרך. עלינו במעלה רחף, עם כמה מנוחות קצרות בדרך ותצפיות על הנוף. בחלק מהדרך ליווה אותנו רחם (סוג של נשר). הוא חג מעלינו כאילו הוא יודע משהו שאנחנו לא... לבסוף הגענו למישור של רמת המדבר. חצינו את המישור וירדנו לתוך ערוץ נחל רחף. ישבנו לאכול ארוחת בוקר בכניסה לקטע הקניוני של הנחל, שתינו תה, אכלנו פירות יבשים ונפגשנו עם הטריסטרמיות, אותן ציפורים חצופות אך חמודות שילוו אותנו כל הדרך. בזמן שישבנו שם הגיע בחור צעיר מצוות חילוץ ערד. מסתבר שצוות החילוץ מבצע בנחל תרגילים והבחור ביקש מאיתנו לא לגעת בציוד שלהם. גם פגשנו שם סבא ונכד שמטיילים במדבר יהודה כבר שלושה ימים!
ארזנו את האוכל ונכנסנו לנקיק של נחל רחף. כבר בהתחלת ההליכה נכנסנו למעוק הצר וירדנו במגלשות, מדרגות גבוהות ועוד מיני מעברים מאתגרים, שבחלקם אפילו נעזרנו בחבל. באחת המפלונים האלה שמתי חבל והילדים (וחלק מהמבוגרים) גלשו אותו בסנפלינג. השאר ירדו בכוח ידיים. כיף! זו היתה הגלישה הראשונה של חלק מחברי הקבוצה. הכנה לבאות!
תוך זמן קצר הגענו למפל הראשון, מפל של כשמונה מטרים. היה שם לא מעט ציוד של צוות החילוץ אז בניתי את עמדת הגלישה שלי 'מסביב' לשלהם והתחלנו לגלוש.
המפל הראשון (תודה לאושרה על התמונה)
בזמן שגלשנו במפל הגיעו אנשי צוות החילוץ, שהיו בדרך חזרה במעלה הנחל לכיוון הרכבים שלהם. ראינו איך הם עולים את המפלים בקלי-קלות בעזרת החבלים והגלגלות שהשאירו מבעוד מועד.
אחרי שכולנו ירדנו את המפל בבטחה המשכנו הלאה. ירדנו דרך ערימה של בולדרים ענקיים שנתקעו במעבר צר בנחל. נעזרנו בחבל כדי לרדת בקטע מעט מסוכן, כדי שלא ניפול בצד הלא-נכון של סלע חלקלק. מכאן היה מפלון קטן שירדנו עם כוח ידיים אל משטח חצץ רחב ויבש.
בפעם האחרונה שהייתי כאן אותו מפלון קטן היה כפול בגובהו ובמקום רצפת חצץ היה גב מים גדול. פשוט מדהים איך שנחל רחף משנה את פניו משנה לשנה ומשיטפון לשיטפון! לפני שלוש שנים הנחל היה מלא מים, המון גבים שאין ברירה אלא לחצות, חלקם עמוקים עד כדי צורך בשחיה. השנה - הנחל יבש לגמרי.
עוד מעבר צר והגענו למפל הגדול ביותר של היום. מפל צינור יפיפה שיורד אל רחבה מוצלת, מוקפת קירות. בניתי עמדה וגלשנו את המפל.
המפל הגדול (תודה לאושרה על התמונה)
כאן חיברתי את יוסי ובתו הקטנה יחד, ושניהם ירדו את המפל ביחד. ובסוף חיברתי אלי גם את ליהיא והורדתי אותה ביחד איתי. הבנות קלות מדי! יהיה להם מאוד קשה להתגבר על החיכוך בחבל עם משקלן המועט.
עצרנו לנוח ולאכול ברחבה בתחתית המפל הגבוה, והילדים שיחקו גירסה מעניינת של מחבואים. מאיפה הכוח?
אחרי המנוחה המשכנו למפל אחד אחרון להיום, מפל של כשישה מטרים (ושוב, אני זוכר אותו גבוה בהרבה עם גב בעומק המותניים בתחתית. היום הגב מלא בסחף ויבש לגמרי).
הגלישה האחרונה  (תודה לאושרה על התמונה)
ירדנו במהירות את המפל הזה, כולם כבר מיומנים, ויצאנו אל הרחבה הגדולה שבמרכז נחל רחף. רחבת סלע ענקית שהנחל מתחתר במרכזו (בדרך כלל עם מספר בריכות בתוכו אך לא הפעם). שם עצרנו למנוחה אחרונה. רון וניר מיהרו לחזור הביתה אז הם עזבו אותנו כאן. שאר הקבוצה נשארו לשתות תה ולהתחרות עם הטריסטרמיות על הפירות היבשים שלנו. אחת חטפה חתיכת פרי מידו של יוסי שניה לפני שהספיק להכניס אותה לפה! אחרת חטפה צימוקים ישר מהקופסה, שסביבה כולנו יושבים, ועוד כעסה שאני מנסה לסלק אותה!
הילדים הלכו לשחק בינתיים, לפרוק את עודפי האנרגיה.
הרחבה במרכז הנחל  (תודה לאושרה על התמונה)
זהו, סוף היום מתקרב. אספנו את הציוד ויצאנו אל חניון נחל רחף, שם המכוניות ממתינות. הספקנו לעבור חצי מהנחל, והמטרה העיקרית הושגה - כולנו נהננו וחזרנו בשלום הביתה, מלאי חוויות. עכשיו נותר רק לקבוע תאריך לחצי השני של הנחל!

גיבורי היום (תודה לאושרה על התמונה)
תודה לעמיחי ספקטור (http://www.spectours.co.il) על השאלת הקסדות.

יום שישי, 20 בינואר 2017

ים המלח, מעלה צרויה ונחל ערוגות

בטיול הזה סיירנו בשתי מסלולים. ביום שישי לאורך חוף קסום ולא מוכר של ים המלח, ובשבת טיפסנו לבמת מדבר יהודה דרך מעלה צרויה וירדנו במעלה האיסיים לנחל ערוגות.
נפגשנו עם חברי חוג הנוער של יואל בתחנת המשנה של חברת החשמל בפתח נחל צאלים ויצאנו בשיירה לנקודת ההתחלה של המסלול. נסיעה קצרה וחנינו קרוב לחוף ים המלח. התארגנות מהירה ויצאנו לדרך.
תחילה ירדנו אל החוף, חוף בראשיתי, ללא מגע אדם. יפיפה! נראה כאילו נחתנו זה עתה על חוף בקריביים - חולות לבנים, מים ירוקים, כחולים, טורקיז. חסרה רק שמשיה ומשקה עם מטרייה מנייר. הנוף הנפלא של הרי מואב מכאן ומצוק ההעתקים מכאן ליווה אותנו למשך כל היום.
לאורך החוף נתגלו לעינינו תצורות שונות ומשונות של המלח, ונראה כאילו תופעה חדשה מופיעה עם כל צעד.
פנינים

המלח יוצר צורות לעיתים של גרגירים ופנינים בגדלים שונים, לעיתים אשכולות ענבים, או שיני כרישים שמנסים לנגוס בנעליים, לעיתים קרומים דקיקים שנשברים תחת רגלינו, או תחרה עדינה, ואפילו אלמוגים.
אלמוגי מלח

המלח מצפה כל עצם שנמצא כאן.
חידקונית ממולחת

חרקים שנקלעו בטעות לחוף מצופים במלח, אבנים מקבלים קרום מלוח, ענפים וגזעים שלמים שנסחפו לכאן בשטפונות עבר, כולם מצופים במלח, חלקם בשכבות כה רבות עד שנוטפים מהם נטיפי מלח ארוכים.
שרידי עץ מצופה מלח
כשהתרחקנו מעט מהמים עברנו ליד בולענים עמוקים, חלקם מכילים נביעות של מי מלח וגופרית (והריח בהתאם) וחלקם יבשים. על קירות הבולענים ניכרות שכבות הבוץ הדקות בצבעי שחור-חום-לבן, מזכירות ופלים של שוקולד, וניל, ונוגאט.
על שפת בולען

לקראת הצהריים יואל הוביל אותנו לתוך אחד הנקיקים הצעירים שנוצרו כאן לאחרונה. אלו הם קניונים שנוצרו מהתחתרות מי שטפונות בבוץ שנשאר כשים המלח נסוג, כך שבעצם הנקיק הזה, בעומק של כ-15 מטר, נוצר תוך פחות מ-15 שנה. בקושי מצמוץ של עין במונחים גיאולוגיים.
השארנו את התיקים בפתח הקניון והלכנו בתוכו כמה מאות מטרים. לאורך הדרך, על קירות הקניון נחשפו שכבות הבוץ הדקות שראינו בבולענים, יחד עם תופעות מרתקות אחרות של המלח והמינרלים האחרים כאן. על קיר אחד של הקניון נתגלו לעינינו גבישי מלח מושלמים - קוביות מושלמות בגדלים שונים, חלקם נפלו לקרקע עם התמוטטות קירות הבוץ וחלקם עדיין שקועות בבוץ של קירות הקניון.
גביש מלח

היו קוביות קטנות, חצי סנטימטר לכל פאה, והיו גדולות, כאורך כף יד. היו קוביות משולבות, שגדלו אחת לתוך השניה. חלק מהגבישים היו נקיים מספיק כדי שנראה בתוכם מעין 'רוחות רפאים' של שלבי הגידול של הגביש.
גביש בתוך גביש בתוך גביש
במעלה הקניון הגענו לבולען שנוצר בצמוד לאפיק והתחבר אליו, כך שנראה כאילו יש לקניון חדר צדדי. הגענו עד לחדר הזה לפני שעשינו את דרכנו חזרה במורד הקניון לתיקים שלנו.
איפהשהוא לאורך הדרך, לפני שחזרנו, אחת המטיילות פיספסה אותנו (היא הלכה מעל הנקיק ולא בתוכו) והמשיכה הלאה במקום לחזור. בזמן שיואל יצא לאתר אותה שאר הקבוצה הלכו לשטוף את גבישי המלח שלהם במי ים המלח והוציאו אוכל לארוחת צהריים. יואל והמטיילת הצטרפו לארוחה כשהגיעו זמן קצר אחר-כך.
אחרי מנוחת הצהריים המשכנו לאורך החוף ונחשפנו לעוד ועוד תופעות מדהימות של המלח.
חוף הבהאמס? לא, ים המלח
לאחר כמה זמן של סיור בהמשך החוף עצרנו בפתח של נקיק נוסף, שם יואל ביקש שניזהר לא לדרוך על הבוץ, כי יש בו תופעות מעניינות. בקשה מעט מוזרה, אבל מעט אחרי הכניסה לנקיק הבננו את הבקשה. מי שטפונות התחתרו בבוץ וחשפו שכבות דקיקות ועדינות של בוץ שחור ולבן בקירות הקניון וגם על הקרקעית שלו, שם המים יצרו מעין מודל תלת-מימדי של הקניונים בשמורות המפורסמות במערב ארה"ב.
מדהים ביופיו!

הפיסולים בערוץ של שפך נחל צאלים
המשכנו במעלה הנקיק עד שהגענו לדרך שהביא אותנו בחזרה למכוניות, ונסענו בשיירה ארוכה לחניון לילה מצדה.
התארגנות ללילה, הקמת אוהל, ניפוח מזרון... הוצאתי את סיר המרק הכתום שלי אך נאמר לי שיש כבר ארבעה סירי מרק ושלא אביא את שלי.
מה? אבל...
בינתיים נוסף עוד מרק. אמרתי לעצמי שאני מוציא את המרק שלי ויהי מה. לא מחזיר אותו הביתה. למזלי הבאתי סיר די קטן. יצא חריף קצת אבל טעים, ובסופו של ערב גירדו את התחתית.
אני מאושר.
שלא יהיה טעות - כל המרקים והמאכלים האחרים גם היו מעולים. בדקתי אותם אחד-אחד.
אחרי ארוחה שכזאת קשה, קשה לזוז.
למחרת קמנו מוקדם והתארגננו מהר. לפנינו מסלול די ארוך ומפרך שמסתיים בשמורת נחל ערוגות. השמורה נסגרת בארבע ואנחנו צריכים להיות מחוץ לשמורה לפני הסגירה.
מעט אחרי שבע בבוקר כבר היינו בתנועה. נסענו לכניסה לקיבוץ עין-גדי, חנינו ויצאנו לדרך. תחילת המסלול היה בטיפוס הארוך במעלה צרויה, הפרש גובה של למעלה מ-500 מ'.
מנוחה במעלה צרויה
אחרי טיפוס ארוך, ארוך מאוד (או אולי אני פשוט לא בכושר) עצרנו למנוחה, נשנוש ותה (סליחה, חליטת נענע) על הר צרויה וצפינו מסביב על עין גדי מלמטה, הר חולד והיובלים של נחל ערוגות וחבר ממערב לנו וראינו אפילו את הבתים של בני נעים בפאתי חברון.
אושרה בתצפית על נחל ערוגות

חצינו את במת המדבר לכיוון נחל חבר עד למחנה המצור הרומי מעל מערת האיגרות. יואל סיפר איך בתקופת מרד בר-כוכבא הסתתרו כאן ובמערות נוספות בסביבה פליטים מעין גדי מפני הרומאים, וכדי לחסל אותם, הרומאים הקימו את מחנה המצור ופשוט המתינו בסבלנות שהפליטים ירעבו למוות. פשוט.
בין היתר, סיפר יואל, נמצאו במערה איגרות חוקיות של אלמנה בשם בבתא, שלפני המרד היתה בסכסוך משפטי עם משפחת בעלה על הבעלות על רכושו. המסמכם האלה מעידים על כך שהפליטים ציפו שיעבור זעם ויוכלו לשוב לחייהם אחרי המרד, ולכן חשוב לשמור את המסמכים. לרוע מזלם הרומאים חשבו אחרת והם היו הרבה יותר יסודיים.
אחרי הסיפורים חצינו בחזרה את במת המדבר, הפעם בנחל אבישי, לכיון מעלה האיסיים. בראש מעלה האיסיים ישבנו לאכול צהריים. כמות אוכל שיכולה להספיק לקבוצה כפולה בגודל!
אחרי האוכל התחלנו לרדת במעלה האיסיים. בשונה מרוב המעלות האחרים באיזור, זהו מעלה עתיק ובנוי, שככל הנראה נבנה על ידי הרומאים לצורך המצור על מערות הפליטים. לאורך הירידה ראינו קירות תמך רבים שהרחיבו ותמכו בשביל.
עדעד מאובק
 לבסוף כולם הגיעו לאפיק הנחל, לפכפוך המים בין הסלעים, לצמחיה העבותה. המשכנו במורד הנחל ועצרנו להתרעננות במפל הנסתר. אתר יפיפה, שאני עדיין מאוד אוהב למרות שביקרתי בו פעמים רבות. בכלל, נחל ערוגות הוא נחל יפיפה, שמורה מיוחדת במינה, אפילו שהיא כל כך פופולרית ותמיד מלאה במבקרים.
שפן סלע בנחל ערוגות
לקראת סוף הנחל יואל הלך להביא את האוטו שלו והקפיץ נהגים למכוניות ושאר הקבוצה חיכו בכניסה של השמורה. הנהגים הביאו את הרכבים והגיע הזמן לומר שלום.
עד הטיול הבא...

יום שישי, 11 בנובמבר 2016

נחל חצצון

11 לנובמבר 2016
איזה טיול נהדר! עמיחי (עמיחי ספקטור http://www.spectours.co.il) הזמין אותי לטיול אחרי שהצטרפתי כמדריך סנפלינג בואדי פיד שהוא תכנן (http://benhikes.blogspot.co.il/2016/10/blog-post_23.html).

הטיול התחיל מוקדם מאוד, או מאוחר מאוד של היום לפני? לא יודע. בכל אופן, התעוררתי עוד לפני שלוש בבוקר (לילה?), קפה מהיר, משהו לאכול, ויצאתי לדרך. אלי וקובי אספו אותי בלטרון ומשם נסענו יחד למצפה שלם, על כביש ים המלח.
הגענו ופגשנו את שאר הקבוצה מעט לפני חמש, שתינו קפה, אכלנו עוגה ומעט פירות יבשים ועם אור ראשון, או בעצם עם הרמז הראשון של אור בדמיון שלנו, יצאנו לדרך. תחילת המסלול היא לטפס לתחילת המסלול. מבלבל? אבל ככה זה. קודם צריך לטפס את כל הגובה של מצוק ההעתקים בדרך שנקראת 'נאקב א-חמאר' (דרך החמורים, כמה מתאים), הפרש גובה של יותר מ-500 מטר. אז צריך להמשיך בשביל עד הכניסה לנחל חצצון. ורק אז המסלול מתחיל.
אז טיפסנו ועלינו, עלינו וטיפסנו, כמו חמורים, עצרנו פעם-פעמיים לנוח ולצלם את הזריחה מעל הרי מואב, ואחרי כשעה וחצי סוף סוף הגענו לראש המצוק ונפרש לפנינו הנוף המדהים של בקעת ים המלח.
אנחנו ישובים על במה מעל כל העמק; ים המלח, כביש 90 ומצפה שלם אי שם רחוק למטה, ואפילו מצוקי דרגות ומצפה האפס היו נמוכים מאיתנו.
ישבנו על הבמה לארוחת בוקר זריזה ותה חם של זוטה לבנה בחסות אלי והמשכנו בדרך. הלכנו כשעה על דרך עפר (מה שנקרא הליכה מנהלתית) עד שחתכנו שמאלה אל תוך הנחל, ליד עץ שיטה יפה. איזה נחל יפה, למרות כתובות גרפיטי בערבית בתחילתו.
הנחל מתפתל והולך ומעמיק ככל שמתקדמים בו, הקירות בשני הצדדים הולכים ומגביהים עם כל פיתול. ואחרי כמה זמן מתחתר בנחל מעוק קטן והתחלנו לרדת במפלונים קטנים של סלע קירטון.

נעזרנו זה בזה במפלונים עד שהגענו למפל הראשון. זהו מפל יפהפה של כ-15מ', אותו גלשנו בסנפלינג. עמיחי הוריד את כולנו בבטחה ובתחתית המפל אלי הכין עוד קפה ואכלנו מהחטיפים הרבים שהבאנו. תמרים, דבלים, משמשים ועוד מיני פירות יבשים, ואפילו תמרים ממולאים באגוזים.
קיפלתי את החבל אחרי שעמיחי גלש את המפל והמשכנו בדרך. עקפנו מפלון קטן עם קשת סלע, אותו ראינו מלמעלה. זמן קצר אחרי זה התחלנו ללכת על הדופן הדרומית של הנחל במקום להמשיך בתוכו, עד שראינו את נקודות העגינה של המפל הגדול של החצצון. המפל הגבוה ביותר בארץ המורשה לגלישה – 120מ'.
אזהרת ספוילר! אנחנו לא גלשנו אותו.
עפקנו את המפל הגדול ובכך חסכנו לעצמנו גלישה ארוכה וקשה (ולא ממש כיפית) והרווחנו תוספת נפלאה למסלול. הלכנו על קצה המצוק העצום, שגובהו מגיע לכ- 200מ', ונפרש לפנינו הנוף העוצמתי של קניון החצצון! מראה מרהיב שאין כמותו! ותוספת כיפית של נקיק צר וסלעי הכולל גלישה.
עמיחי נתן לנו שיחת עידוד ("להיות מרוכזים בקטע הזה, לא ללכת עם מצלמות/סלולרי ביד, השביל צר מאוד על שפת תהום!"). אז לקחנו לליבנו וטוב שכך! השביל באמת צר ודורש תשומת לב, והתהום משמאל באמת עמוקה. לא לבעלי לב חלש או פחד גבהים! אבל הנוף... איזה נוף!
הלכנו בזהירות בשביל העוקף ונכנסנו כולנו בבטחה לנקיק צר ותלול שיוביל אותנו לתחתית המפל הגבוה. בכניסה לנקיק כולנו חבשנו קסדות, שכן הוא צר מאוד ולעתים יעלים, שפני סלע ואפילו רוח יכולים להפיל אבנים מעלינו. הנקיק מתחיל תלול מאוד, במעין מדרגות שטיפסנו למטה בזהירות עד הגלישה הראשונה. זוהי גלישה של כשלושים מטר במצוק עם המון בליטות ומדרגות, שמלמטה נראה כאילו אפשר לטפס בלי חבלים, אבל למה להסתכן?
המשכנו במורד הנקיק, מטפסים מעל בולדרים ומדרגות סלע רבות, מצד לצד של הנקיק, וכל הזמן עם הקסדות על הראש.
לבסוף יצאנו מהנקיק בדיוק מתחת למפל הגבוה ונפתח לנו המראה המרהיב של שתי הירידות לחצצון; המפל הגבוה והנקיק אותו ירדנו. עצרנו לכמה רגעים כדי להוריד קסדות ולהנות מהנוף לפני שהמשכנו בשביל.
אחרי קצת הליכה, טיפוס מעל בולדרים ועקיפת כמה מפלונים הגענו למפל הבא. זהו המפל הגבוה ביותר שלנו היום, כ-60מ', שבחלקו התחתון הוא שלילי. גלשנו את המפל אחד אחד, כשבתחתיתו גילינו שהיה סדק צר במפל מימיננו בזמן שגלשנו, אותו רואים רק מלמטה.
בתחתית המפל יש רחבה מושלמת למנוחה, שם הכנתי קפה לכל מי שהגיע. נחנו שוב עם קפה ואוכל (אני שם לב עכשיו שפרט לעמיחי, שבנה את העמדות והוריד את כולנו בכל הגלישות לפני שירד בעצמו, נחנו די הרבה. שלא לדבר על אוכל... טיול למיטיבי לסת).
המשכנו בדרך רק אחרי שעמיחי נח קצת ושתה קפה חם.
לא רחוק בהמשך הדרך הגענו למפל הבא, אולי היפה ובוודאי המיוחד ביותר במסלול. הוא נקרא מדינת הגמדים. גולשים כ-25מ' במפל שבנוי ממדפי סלע. המפל בנוי משכבות של סלע קשה וחרסית לסירוגין, והחרסית נשטפה ונעלמה עם הזמן כך שנשארו מדפי הסלע עם רווחים ביניהם, כמו קומות בבנין לגמדים.
גולשים לתוך מעין אולם סגור, המוקף מכל עבר בקירות סלע ענקיות, עם כוכים ומערות קטנות (המגורים של הגמדים?). היציאה היחידה ממדינת הגמדים היא דרך שער סלע שהנחל זורם דרכו.
דני ירד ראשון ואני אחריו, ובזמן שחיכינו שם לשאר הקבוצה הפתיע אותנו יעל זכר גדול, שיצא ממש לידנו מאחד הכוכים, דילג על השער, נתן בנו מבט זועף ונעלם לתוך הנחל! לא הספקנו להוציא מצלמות אז תצטרכו להאמין לי.
במפל הזה גם היה הנפגע הראשון בטיול. הטלפון של תמר נפל לה מהכיס בזמן הגלישה ולא שרד את הנחיתה.
נהננו מהמקום היפיפה הזה לפני שהמשכנו בדרכנו. ירדנו בזהירות במפלון קטן מתחת לגשר והמשכנו לעבר המפל האחרון של החצצון. בדרך גיליתי את הנפגע השני בטיול. לאחר שנים רבות של טיולים בארץ ומחוצה לה, הנעליים שלי הגיעו לסוף דרכם. אך אין ברירה, והם המשיכו לעבוד עד לסוף המסלול.
תוך זמן לא רב הגענו למפל צר, שבצידו השמאלי בולדרים גדולים עם עגינות של רשות שמורת הטבע ובצידו הימני משטח נוח לצפייה בגולשים.
עמיחי בנה עמדה והוריד את כולם. אחרי שהראשונים ירדו מי שנשאר למעלה ראה משפחה של יעלים על המדרון התלול מעל. הורינו למי שכבר גלש לחבוש קסדות, במקרה שהיעלים יפילו עליהם אבנים וכולם ישבו עם הקסדות עד שהמשכנו לסוף המסלול.
בקיצור, כולנו הגענו לתחתית המפל בבטחה, פשטנו מעלינו את הרתמות אחרי יום שלם בתוכם, ארזנו את כל ציוד הגלישה והלכנו בנחל חזרה למכוניות. הליכה קלה, יפה, בדרך צפינו במעלה החמורים אותו עלינו אי אז מזמן, בבוקר. טיפסנו את העליה האחרונה, הקצרה בשביל שהוציא אותנו מהנחל חזרה למכוניות עם רדת הערב.
מנוחה אחרונה, ועלינו לרכבים בדרך הביתה, בסיום עוד טיול מוצלח, חוויתי ומיוחד במינו.

ותודה מיוחדת לעמיחי שהדריך את הטיול!